• Temes

Immigrants a les escoles de Blanca Deusdad, publicat per Pagès Editors

Crea un nou tema

Blanca Deusdad guanyadora del 12è Premi Batec d'educació, ens fa cinc cèntims del perqué del seu treball sobre l'inmigració a les escoles

Blanca Deusdad guanya el 12è Premi Batec d'educació Amb el projecte: "L’educació intercultural a les ciències socials: Una aproximació a la realitat catalana"

Els motius pels quals em vaig interessar per estudiar la realitat de l’alumnat estranger a casa nostra són diversos. Caldria potser començar dient que el meu interès per la diversitat cultural em ve de lluny, des de petita, i que això em va portar fins i tot a estudiar Antropologia. Ara bé, he reprès aquest interès recentment perquè quan vaig tornar de la meva estada postdoctoral als Estats Units, em vaig adonar que el país s’estava convertint en un país multicultural. Com a mestra, d’una banda, volia conèixer d’a prop quines eren les dificultats d’aquests alumnat estranger, què podíem fer per ajudar-lo, i de l’altra, com ens apropàvem els docents a aquesta nova realitat de les aules.

Blanca Deusdad (2009) publique amb Pagès Editors "Immigrants a les escoles"

La societat catalana ha sofert una transformació en els darrers anys amb l’arribada d’un gran nombre de població estrangera, fruit de la immigració sud/nord del planeta, la qual representa un 15% de la població catalana. Aquest fenomen ha tingut el seu reflex a les aules i ha comportat un seguit de reptes d’equitat i de cohesió social. Com s’ha adaptat el sistema educatiu català per donar resposta a les necessitats socioeducatives de l’alumnat nouvingut? Quin és el clima ales aules multiculturals? Es poden establir diferències entre centres educatius amb un major o menor nombre l’alumnat estranger? Com s’atén l’alumnat nouvingut a les aules ordinàries? S’utilitzen metodologies que afavoreixin la interculturalitat, el coneixement i les relacions entre tot l’alumnat vingut d’arreu? Quines diferències s’estableixen per gèneres i per nacionalitats? Aquests són alguns dels interrogants als que pretén donar resposta el llibre, a partir de la veu dels professionals de l’ensenyament i de l’observació de les aules. També vol ser una reflexió sobre quines són les problemàtiques que envolten aquest alumnat de diversitat cultural i quin és el tractament que es dóna a casa nostra a la multiculturalitat.

Blanca Deusdad.
Gener 2010